Your lease contract MUST contain the following from an immigration point of view:
1. The name, address, place and date of birth, ID number of the Lessor
- In case there are more than one owner other than the Lessor or there are beneficial owners, there are two options: they all have to be indicated in the contract as Lessors OR they all have to issue a power of attorney for the Lessor giving the power to sign the contract, sign the necessary immigration documents and collect the monthly rent.
- If the Lessor does not hold ownership or beneficial ownership rights to the property, they must hold a proper authorization from all legal and beneficial owners.
- In case the Lessor is a company, the details of the company such as name, tax ID, seat address, registration number should be included. The registered (or authorized) representative is to sign the lease contract, a company extract and the signature specimen of the representative (+ a power of attorney/authorization if applicable) should be attached.
2. The name, address, place and date of birth, passport number of yours as Lessee
3. The above personal details of any family members who will move in with and will or might require immigration procedure in Hungary – they should be mentioned as Tenants.
4. Exact full address of the Property including zip code and floor and door number
5. The topographical number/lot number of the Property – “Helyrajzi szám” in Hungarian, according to which the property title sheet can be obtained that will show the owners and the beneficial owners – it is recommended to prepare the lease agreement based on to the property title sheet and available power of attorneys/authorizations.
6. Indicating if the contract is for a definite or an indefinite period. The contract should be concluded for:
· Indefinite period OR
· Definite period for the validity of the future residency permit (2 years) OR
· Definite period for less than the validity of the future residency permit but with a clause that the parties may renew the contract with mutual agreement OR
· Definite period after which the lease term will become indefinite.
The only requirement is that the lease agreement should be valid ont he day of application and day of approval of the EU registration card / address card.
7. In case the contract is for an indefinite period, the start date has to be indicated; in case for a definite period, the start date and the end date have to be indicated.
8. Adding a clause on the Lessor’s special acknowledgment (mainly to avoid confusion):
The Lessor understands that the Lessee is a foreign citizen, and they will obtain an address card for the property. If the Lessee is already registered in Hungary (holds an address card), the Lessor will sign the required form for the address card exchange process.
9. It is highly recommended that upon signing the Lease contract as many Address Card Forms are signed by the Lessor as many people are included in the contract (either as Lessee or Tenant) and intend to register to the address. ONLY required for those who are already registered in Hungary at a different address.
10. Please note that an address card can only be issued for properties that have been subdivided (albetétesített) at the system of the land registration office, and are already registered in the population registry (népességnyilvántartó). This registration can only take place at the district notary (jegyző) by the Owner of the property, after the property has obtained the occupancy permit (használatbavételi engedély).
For newly built properties or rooftop extensions, we recommend verifying the status of the property before entering into an agreement.
11. All Lessors and Lessees, as well as two Witnesses should sign the contract. The Witnesses’ names and residential addresses should also be indicated.
12. Place and date of signatures should be indicated.
A bérleti szerződésnek a következőket szükséges tartalmaznia ahhoz, hogy az idegenrendészet a lakhatás igazolására elfogadja azt:
1. A Bérbeadó(k) neve, címe, születési helye és ideje, személyi igazolványa száma
- Amennyiben a Bérbeadó(ko)n kívül több tulajdonosa vagy haszonélvezője is van az ingatlannak, vagy a Bérbeadó nem tulajdonos, két lehetőség van: a) vagy mindannyian aláírják a szerződést, mint Bérbeadók, vagy b) írásban meghatalmazzák a Bérbeadót, hogy a szerződést, illetve az immigrációs ügyintézéshez szükséges egyéb dokumentumokat aláírja, és a bérleti díjat beszedje.
- Amennyiben a Bérbeadó nem rendelkezik tulajdonjoggal vagy haszonélvezeti joggal az ingatlanon, úgy megfelelő meghatalmazással kell rendelkeznie minden tulajdonos és haszonélvező részéről.
- Amennyiben a Bérbeadó egy cég, a nevét, adószámát, cégjegyzékszámát és székhelyét kell feltüntetni a szerződésben. A bejegyzett képviselő (vagy a cég meghatalmazottja) írja alá a bérleti szerződést, melyhez a cégkivonatot, illetve aláírási címpéldányt (és meghatalmazást) is szükséges a bérleti szerződéshez csatolni.
2. A Bérlő(k) neve, címe, születési helye és ideje, útlevélszáma
3. A fenti személyes adatok minden családtagnak, aki a Bérlővel együtt vagy a későbbiekben a lakásba költözik és immigrációs ügyintézésre szüksége lesz – Lakóként szerepelniük kell a szerződésben.
4. A Bérlemény pontos címe, irányítószámmal, emelet és ajtó megjelölésével.
5. Az ingatlan helyrajzi száma, az ingatlan tulajdoni lapjának lekéréséhez, ami tartalmazza a tulajdonosok és haszonélvezők neveit – a Bérleti szerződést a tulajdoni lap és a rendelkezésre álló meghatalmazások alapján javasolt elkészíteni.
6. Meg kell jelölni, hogy a szerződés határozott, vagy határozatlan időre jön létre. A szerződés időtartama lehet:
· Határozatlan, VAGY
· Határozott idejű, a jövőbeli tartózkodási engedély időtartamára (2 év) VAGY
· Határozott idejű, jövőbeli tartózkodási engedély időtartamánál rövidebb időtartamra egy kiegészítéssel, miszerint a felek kölcsönös megállapodása esetén a szerződés időtartama meghosszabbítható VAGY
· Határozott idejű, aminek lejárta után a szerződés időtartama határozatlan idejűvé válik.
Az egyetlen követelmény, hogy a bérleti szerződés érvényes legyen az EU regisztrációs kártya / lakcímkártya igénylésének és jóváhagyásának napján.
7. Amennyiben a szerződés határozatlan idejű, annak kezdetét, amennyiben határozott idejű annak kezdetét és végét is fel kell tüntetni.
8. A Bérbeadó különleges kötelezettségére vonatkozó pontot bele kell foglalni (a félreértések elkerülésének érdekében): A Bérbeadó tudomásul veszi, hogy a Bérlő külföldi állampolgár, és lakcímkártyát fog igényelni az ingatlanra. Amennyiben a Bérlő már regisztrált Magyarországon (rendelkezik lakcímkártyával), a Bérbeadó aláírja a lakcímkártya-csere folyamatához szükséges nyomtatványt.
9. Nyomatékosan javasolt, hogy a bérleti szerződés aláírásakor a Bérbeadó annyi lakcímbejelentő nyomtatványt írjon alá, ahány személy szerepel a szerződésben (akár mint Bérlő, akár mint Lakó), és az adott címen szeretne lakcímet létesíteni. Ez kizárólag azokra vonatkozik, akik már regisztráltak Magyarországon, de másik címen rendelkeznek lakcímkártyával.
10. Felhívjuk a figyelmet, hogy lakcímkártya kizárólag olyan ingatlanra állítható ki, amely albetétesítésre került a Földhivatal rendszerében, és már szerepel a Népességnyilvántartóban. Ezt a regisztrációt az ingatlan tulajdonosa kezdeményezheti a kerületi jegyzőnél, és csak azt követően, hogy az ingatlan megkapta a használatbavételi engedélyt.
Újépítésű ingatlanok vagy tetőráépítések esetén javasoljuk, hogy bármilyen megállapodás megkötése előtt ellenőrizzék az ingatlan jogi és adminisztratív státuszát.
11. A szerződést valamennyi bérlőnek és valamennyi bérbeadónak, valamint két tanúnak is alá kell írnia. A tanúk nevét és lakcímét is fel kell tüntetni.
12. A szerződést keltezni kell, és a keltezés helyét is fel kell tüntetni.